Pronalaženje greške na AC generatoru i regleru
Da bi Vam olakšali pronalaženje greške na motociklima sa AC generatorima opisati ćemo Vam metode i načine provjere.
Regler (RR) i generator možete provjeriti i prema uputi na engleskom: electrical_fault_finding.pdf. Ove upute smo preveli, izmjenili i dopunili komentarima: electrical_fault_finding_p...pdf.
Pravila za sprečavanje kvara reglera:
Preporuke za smještaj reglera:
Provjera generatora:
Moguće greške vezane uz AC generator:
Moguće greške vezane uz regler:
Drugi siguran način da se potvrdi problem sa lošim spojevima od plusa i minusa reglera do plusa i minusa akumulatora je da se privremeno sa 2,5mm2 spoji plus i minus reglera direktno na plus i minus akumulatora. Postojeći dolaz plusa na regler treba ostaviti nespojen i izoliran. Pri tome problem može nastati, ako regler ima i kontakt plus žicu. I nju bi trebalo spojiti privremeno na akumulator plus. Spojevi moraju biti čvrsti jer gubitak spoja dok generator radi može uništiti regler. Ako regler proradi dobro sa direktnim spojevima, tada je potrebno riješiti prelazne otpore u instalaciji ili ostaviti direktan spoj uz postavljanje dodatnog 30A osigurača u krugu spoja na akumulatorski plus. Ako postoji kontakt+ žica, tada je moguće da će njeno ostavljanje na trajnom plusu stvoriti pražnjenje akumulatora. Treba uzeti u obzir da regleri najčešće na toj žici mjere napon akumulatora. U slučaju da se kontakt+ žica ostavi na lošoj instalaciji može signalizirati regleru da je napon prenizak te će tada doći do porasta napona akumulatora. A napon preko 15V će sigurno uništiti akumulator.
Moguće problemi kod korištenja SPER reglera:
Nakon nestručnog popravka generatora moguće su i slijedeće greške:
Greške vezane uz akumulator:
Preporuke za akumulator:
Provjera reglera:
Činjenice o paralelnim reglerima:
Shema za ispitivanje reglera na stolu:
Prema donjoj shemi možete na stolu ispitivati rad monofaznih i trofaznih reglera 14V (sa ili bez kontaktne žice).
Žaruljica pokazuje struju koja teče preko reglera. Dizanjem napona potenciometrom na simulaciji akumulatora bi trebala žaruljica do kraja prosvijetliti. Kad se to dogodi to je maksimalni napon punjenja akumulatora. Kod naših serijskih tiristorskih reglera žaruljica bi se trebala ugasiti. Ako se radi o HVSP reglerima, žaruljica bi trebala maksimalno prosvijetliti preko 14,7VDC napona na simulaciji akumulatora. Kada se radi o trofaznom regleru, ispituju se dvije po dvije faze, a slobodna treća može ostati u zraku ili biti spojena sa skupa sa nekom drugom fazom žicom.
Ispravni paralelni regler mora održavati 14,5 do 14,7V napona dok žaruljica treba svijetliti sa pola svijetla ili treptati. Radi testa, može se probati spojiti dodatni teret na izlazu od 100 Ohma (W). Ako prepunjava, napon na izlazu će početi nekontrolirano rasti preko 15V te ga treba odmah prekinuti. Ako ne puni dovoljno, regulirati će napon na manje od 13,7VDC. Moguće je da regler na stolu puni na 14.7V, a da motociklu ne daje više od 13.6V. Razlog je u otporu instalacije (žice, osigurači, kleme, spojevi), otporu u samom regleru na kojim ostaje dio napona ili lošem filtriranju mjerenog napona u regleru te je on tada pojačano osjetljiv skokove napona koji se događaju na otporu instalacije.
Elektrolit mora biti velikog kapaciteta da bi mogao preuzeti svu struju iz izvora (transformatora) bez velikog skoka napona (jako bitno za ispitivanje naših serijskih reglera) te precizno izmjeriti regulirani napon.
Opaska: ne povećavajte napon simuliranog akumulatora preko 16V na tvorničkim reglerima da ih ne uništite.